BalanceBakre raden: Roger Pedersen, Ove Wahlqvist, Stefan Wistrand, Lars Lundin, Ulf Malm Främre raden: Mats Andersson, Mats Rabe Historik:
Ove försöker dra sig till minnes:
"Bandet växte fram ur olika löst sammanhållna grupperingar som bar namn som Andersson's Lumpyard,
Skatnäva mm. Dessa grupperingar repade i olika vardagsrum, och spelade oftast improviserad
musik. Den dag Ulf Malm steg in på TBV där vi höll till 1972 slog vi in på en mer
professionell bana. Premiärkonserten gick av stapeln i Eskilstuna biblioteks hörsal den 11
januari 1973. En av de större konserterna var när Balance var förband till Hoola Bandoola Band
i Stålforsskolans aula några år senare, men det var efter min tid, jag minns bara att jag var där
och lyssnade, och blev imponerad av vad jag hörde, men samtidigt lättad för att jag själv inte
stod där på scenen inför den publiken... Hoola var visst lite sura i logen också, hörde jag
ryktas...
Roger Pedersen berättar: "Vår viktigaste konsert kanske var som förband till Hoola, men den
konsert som blev vårt "genombrott" i Eskilstuna var definitivt den på KFUM 3/3 -74.
Stefan Wistrand berättar: "I början av 1970-talet var vi några likasinnade klasskompisar som i blygsam skala började
våra första trevande steg in i improvisationens mystiska domäner. Vi hade alla mer eller mindre erfarenheter från musikskolan, men där existerade inte den här musiken, så vi hade ingen som lärde oss hur vi skulle göra, utan vi lyssnade och lärde av skivinspelningar. Jag valde saxofonen, för att det var ett instrument som kunde uttrycka starka känslor, dessutom volymstarkt, båda betydande egenskaper, som jag tyckte mitt tidigare val tvärflöjten saknade. Vi var till att börja mycket influerade av svenska instrumentalgrupper som Fläsket Brinner, Arbete & Fritid m.fl. och senare Coltrane, Miles, Weather Report etc. Vi repeterade ofta hemma hos någon, i föräldrarnas vardagsrum när inte någon var hemma och det lät sig göras eftersom vi till att börja med saknade trumslagare. Någon kontakt med föregångare inom Eskilstunajazzen hade vi inte. (Och att Annika Fredriksson var den legendariske eskilstunasaxofonisten Börje Fredrikssons brorsdotter upptäckte vi först senare!). Roger Pedersen tog dock några lektioner för improvisationsläraren Rolf Boström. Omkring 1971 lärde vi känna trumslagaren och slagverkaren Ulf Malm, som hade viss
erfarenhet från tidigare jazzgrupper, bl.a. Way Out, som jag tror var den första riktiga jazzrockgruppen (fusion) i
Eskilstuna, medlemmar var Thomas "Blues" Carlsson, gitarr, Stefan Axelsson, altsax, klarinett, Ulf Lundell (ej att
förväxla med författaren med samma namn), elbas och Ulf Malm, trummor. Jag såg en konsert med dem vid ett tillfälle i
Konserthallen. Den gruppen existerade nog inte så länge och upplöstes vid den här tiden. Jag minns att Malm tog oss med
till stadsbiblioteket och i något musikuppslagverk slog upp en förteckning över de olika s.k. kyrkotonarterna: dorisk,
frygisk, mixolydisk osv. och sa: "Dom här måste man kunna".
Nu började vi bli en riktig grupp och när Mats Rabe kom med på trummor, (bortrövad tillsammans med Ludde från Ofelias
Klagan!?) behövde vi en ordentlig repetionslokal. Det ordnade vi genom att starta en musikcirkel på TBV, som vid den tiden
höll till i ett nybyggt hus vid Fristadstorget. Där fick vi tillåtelse att repa under helgerna, när inga andra kurser var
igång. Jazzrockgruppen Balance var nu bildad och bestod vid starten av följande medlemmar: Mats Andersson, elpiano, Roger
Pedersen, elgitarr, Lars Lundin, elbas, Mats Rabe, trummor, Ove Wahlqvist, fiol, congas, Ulf Malm, timbales, congas, Stefan
Wistrand, sopransax, basklarinett (lånad på obestämd tid från musikskolan).
Namnet tog vi från en LP med finske pianisten Heikki Sarmanto som hette "Counterbalance", en tidig
fusionsplatta. Vi repade flitigt varje helg, ljudlöst när Kalle Örn var på gång..., och tog till slut mod till oss och
kontaktade biblioteket för att ordna vår debutkonsert, som ägde rum i januari 1973 i bibliotekets hörsal (Contrast).
"Pop-jazz på biblioteket uppskattat i Eskilstuna. Hörsalen i biblioteket var nästan fullsatt när åtta (sic!) ungdomar under
ledning av Ulf Malm, Eskilstuna, presenterade pop-jazz på torsdagskvällen" skrev Folket. Vi spelade helt egna kompositioner
och vår inriktning var nu tydligt Miles Davis-influerad ā la Bitches Brew, med musiken upphängd kring basostinaton och
korta rytmiska teman. Medlemmar:
Influenser: Miles Davis, John Coltrane, John McLaughlin, Herbie Hancock, Weather Report. |