MEMENTO MORI - Svetslågan från Eskilstuna
 (Foto: Lou Rhenlund)
Av Stefan Wistrand (bandmedlem 1984-90). Granskad av Tom Holmlund (bandmedlem 1980-90):
Tuffa grabbar
Bandet bildades omkring årsskiftet 1979-80.
Den första inkarnationen av gruppen hette Tom Trick,
sedan Trick, även andra namn provades - flera mår bäst av att falla i glömska (!), och slutligen
blev det Memento Mori från 1982. Första upplagan av bandet: Tom Holmlund, sång, George Németh,
gitarr, Ulf Jungstedt, gitarr, Jerker Persson, bas och Micke Bergkvist, trummor. I den
sättningen var musiken uteslutande punkinspirerad, vilket kan höras på gruppens bidrag till
samlingsplattan "Aktiv/PR" (Pipaluckbolaget PLP-1 1981). I och med bytet på trumstolen våren
1981, då Johan Mörén kom med i bandet, började utvecklingen mot den tunga funk- och rytmbetonade
"post-punk" som kom att bli bandets kännetecken. Memento övertog Telegrafens gamla replokal i
gula huset på Bruksgatan. Där repades det flera gånger per vecka, disciplinerat och på mycket
hög volym. Det var Tom's låtar som från början utgjorde grunden för M.M.:s musik, men senare
uppstod mera kollektiva skapelseprocesser.
Längre fram skulle denna lokal också bli hemvist för de ryktbara "Memento-ā-go-go"-festerna.
Dvs. Memento's nattklubb för inbjudna vänner. (Rocco säger att grafittin på väggarna i lokalen
finns kvar ännu i denna dag innan ev. renoveringar).
Jag...snäll
Efter en fantastisk spelning på Djurgårdsfestivalen 1982, ansåg det lokala skivbolaget Pipaluck
att bandet var moget för LP-debut. I september/oktober spelades albumet "Jag...snäll" in i
Mistlurs legendariska studio på Maria Prästgårdsgata i Stockholm med Dagge Lundqvist som
ljudtekniker och producent. Gäster på plattan var Karin Jonsson som sjöng tonsättningen av Edit
Södergrans dikt "Du sökte", vidare den gamla studiobyggnadens transporthiss på "Här står vi
still", själv spelade jag sax på tre låtar. Skivan kom ut våren 1983 och fick ett överväldigande
positivt mottagande av de vanligtvis kräsna svenska rockkritikerna. Rocktidningen Schlagers
läsare röstade fram Memento Mori som en av 1983-års bästa nykomlingar. Bandet blev därefter ett
mycket efterfrågat liveband och behövde under de närmaste åren inte anstränga sig över hövan för
att få spelningar runtom i landet och spelades dessutom in live för radions P3 vid en konsert i
Jönköping samma år.
Detta är paradiset
Hösten 1983 inträffade en del förändringar i bandet: Magnus Forsheden ersatte Ulf Jungstedt och
Hannu Kiviaho kom med på slagverk. Eftersom Pipaluck's ekonomi aldrig var särskilt stabil, var
MNW's anbud om att göra bandets nästa platta lockande. Pipaluck hade redan fått stöd från
Statens kulturråd för andra LP:n, så resultatet av förhandlingarna blev två samproduktioner
mellan bolagen: singeln "Pulserande väggar", producerad av Dagge Lundqvist och inspelad
september1983 i Mistlursstudion och LP:n "Detta är paradiset" inspelad i MNW:s Vaxholmsstudio
i januari/februari 1984 med Curt-Åke Stefan som ljudtekniker och utgiven i april 1984. Jag var
gästmusiker även denna gång, men hade sedan förra LP:n medverkat sporadiskt vid olika spelningar
och när inspelningarna var färdiga blev jag medlem i bandet.. Även denna LP blev
oerhört kritikerrosad och belade en fjärdeplats vid den årliga omröstningen om bästa svenska
LP-skiva i Schlager. En intensifierad turné-verksamhet följde med LP-släppet. Premiären på
"Paradiset"-turnén ägde rum i Borås samma vecka som skivan släpptes och en stor del av publiken
kunde redan texterna till de nya låtarna! Fr.o.m. 1984 och ett par år framåt tillhörde Memento
Mori de grupper som fick turnéstöd från Statens kulturråd. En svindlande summa av 20.000:-/år,
som innebar att vi även kunde ta spelningar på mindre bemedlade spelställen.
Under sommaren
slutade Magnus Forsheden på egen begäran i bandet och gjorde sin sista spelning vid en
musikfestival i Vänersborg. Magnus ersattes av Thomas Åkermark, som i sin tur fram emot hösten
ersattes av Mats "Mogi" Andersson. Den sättning som nu blev resultatet, var också den som kom
att representera den bästa perioden i Memento Mori's historia: Tom Holmlund, George Németh, Mats
Andersson, Jerker Persson, Johan Mörén, Hannu Kiviaho och Stefan Wistrand. En sammansvetsad tät
scenattraktion. Bandet hade nu så mycket spelningar att det inte fanns tid att planera för en
tredje LP. Därför släpptes i september 1985 maxisingeln "Sol sol" (inspelad på hemmaplan i
"POP-studion"), där Thomas Åkermark medverkar på liveinspelningarna och Mogi på
studioinspelningarna. ("Ett av landets bästa liveband" skrev Svenska Dagbladet).
En livekassett
delad med Göteborgs-/Vänersborgs-gruppen Camouflage betitlad "Vännerna" släpptes redan i juni.
Så kallad eftersom Memento och Camouflage under den här tiden ofta gjorde spelningar tillsammans
och umgicks väldigt flitigt i samband med MM:s många spelningar i Göteborg. Samma år gjordes
bl.a. spelningar i både Oslo och Köpenhamn. I Oslo gjorde bandet stor succé på klubben Renegat
och fick en strålande recension i Aftenposten/Nye Takter: "Tett, intenst, pågående. Sju mann
begikk drivende godt håndverk, sju kunstnersjeler utfoldet seg med ekte innlevelse og kaerlighet
till musikken sin". I Köpenhamn spelade vi på det legendariska "Huset" (Club Barbue) i oktober.
Band som var där samma månad - Flesh For Lulu och Butthole Surfers (USA). "Fidel rock med
månedens svenske band" stod det i programbladet. Flera intervjuer gjordes för Danmarks Radio
bl.a. av Jan Sneum (Bonniers Rocklexikon). Då upptäckte vi ex.vis att den danska radion hade
MM:s skivor klassificerade som "Religiöse sange" "Sverige"!!!
En sällsam tid
Från 1986 och framåt genomgick gruppen stora omvälvningar: först slutade Hannu Kiviaho, ett hårt
slag eftersom Hannu var en viktig musikalisk kugge i gruppen. Sedan följde Johan Mörén (som
senare återkom 1988) och slutligen sade Mogi upp sig. In kom Hasse Fredriksson på trummor och
gruppen fortsatte något decimerad i manskap. Efter dessa stora förändringar följde en ganska
kreativ period med nya låtar, god stämning i bandet och ny replokal i TBV-huset i Valhalla.
Däremot blev det svårare att få flyt på spelningarna, eftersom flera gruppmedlemmar höll på med
andra saker vid sidan av, men 1987 gjordes bl.a. ett framträdande på Slottsskogs-festivalen i
Göteborg och vänsterpartiets ungdomsförbunds tidskrift Röd Press följde upp med ett reportage om
den "come-backande" gruppen. Det avtalades i samma veva med MNW om en inspelning av en ny LP med
Dagge Lundqvist som producent, allt verkade frid och fröjd, men inspelningarna blev inställda
och plötsligt fann sig bandet ha fått silkessnöret av sitt skivbolag.
Epilog
Så småningom fick Hasse och Jerker allt mindre tid för M.M. p.g.a. sina arbeten som roddare åt
diverse topplisteband. Johan återkom alltså och en ny basist rekryterades: Robert Klauninger. I
maj 1988 gjordes en liveinspelning för P3:s "Mera rock från underjorden", vars programledare var
Staffan Hellstrand, men eftersom Johan Mörén var ute och spelade mycket på Finlandsbåtarna (!)
vid den här tiden, fick vi värva en tillfällig ersättare: Johan Skagerlind.
Minns att S H var
mycket nervös för att ersättaren inte skulle hålla måttet, men allt avlöpte enligt ritningarna.
Samma år hittade gruppen ett nytt skivbolag, Frequent Frenzy, som sökte och fick stöd från
Statens Kulturråd till en tredje LP "Våga leka". Den spelades in i Eskilstuna med Jerker Persson
som inspelningstekniker och Alar Suurna på efterproduktion, dvs. den eminenta mixningen. Många
gäster var med på plattan: Hannu & Heikki Kiviaho, Hasse Fredriksson, Mattias Levin och Carina
Kivistö. Inspelningsperiod var september 1988 - januari 1989. Under inspelningarna blev det
tydligt att bandet var under upplösning. Sällan var hela gruppen samtidigt i studion. Och
resultatet blev ojämnt med några toppar: Rikoschetter, Våga leka och Stanna kvar, som hade
något av det maniska driv som varit bandets signum. På Pipaluck's Julshow annandagen 1988 gjorde
Memento Mori ett framträdande som kvällens huvudattraktion och med samma gäster på scenen som på
den sista skivan. Detta visade sig senare bli bandets sista liveframträdande, fast föga anade
man då. Under våren 1989 släpptes singeln "Som smärta, som kärlek", som faktiskt fick god kritik
och bl.a. belade 1:a platsen på Radio "Smörlands" lyssnares topplista (!!!). P.g.a. skivbolagets
knappa resurser fördröjdes utgivningen av LP:n, som kom ut först i september.
Det officiella pressmeddelandet om bandets upplösning kom i maj 1990. Musiktidningen Base One
skrev: "Efter tio år med svetsaggregatet på max, har lågan slocknat för Memento Mori".
Några fragmentariska minnesbilder ur turnélivet (Stefan W):
- När vi spelade på Slottsskogsfestivalen i Göteborg sommaren 1985, dök det plötsligt upp en afrikan (hög
på nånting?) mitt under vårt framträdande och började spela på Toms congas. Inga vakter ingrep,
för både de och publiken trodde att det hela var uppgjort, dvs. att han ingick i scenshowen. Så
vi fick dras med honom genom hela konserten. Allt spelades in på video, en inspelning som jag
förgäves försökt få tag på.
- Vi var bokade för ett gig på Bryggargården i Västerås nå'n gång 1984. När vi kom dit visade
det sig att tjejerna i föreningen som engagerat oss "glömt" att affischera och annonsera. Det
kom alltså ingen publik, bara en enda person, en kompis till tjejerna, dessutom ett M.M.-fan.
Han fick önska olika favoritlåtar och så spelade vi....Han var lycklig.
- På Smålands nation i Lund 1985 var vi "förband" till ett lokalt, ganska stöddigt, band ("Café
au Lait") där bl.a. entertainern, låtskrivaren, författaren, stå-upp-komikern Jan Sigurd ingick.
Förresten en gammal bekant: Vi ingick båda under en kort tid i Eva Sanner Band c:a 1981. Till
saken: Vad det lokala bandet inte hade fattat var att publiken hade kommit för vår skull. Så när
vi, efter en av våra vanliga urladdningar, lämnade scenen, gick också publiken hem. Minnesvärd
är också den tjej som konserten igenom skrek: "Mera sax"....
- En liknande grej inträffade en kväll i Botkyrka i Stockholm. En lokal musikförening hade
ordnat en minifestival med flera band, däribland vi och ett på den tiden ganska rikskänt band i
samma genre: Dansdepartementet från Jönköping. Saken var att M.M. ville hem till en fest i
Eskilstuna senare samma kväll och kom överens med arrangörerna om att få spela näst sist och
Dansdepartementet skulle alltså gå på efter oss. Vårt gig blev ett av dessa minnesvärda, ja, kort
sagt en kväll när vi var som bäst. Har för mig att både Hanta och Johan(?) välte sina trumset i
finalen. Hanta hade även en gimmick som föregick det hela, att tända en liten brasa på sina
timbales... Alltnog några som var jättesura efter vår spelning var Dansdepartementet, luften
hade ju totalt gått ur festivalen efter vårt framträdande, ingen ville lyssna på dom. Dom
klagade senare på hur överkörda dom blivit i en intervju för Lars Aldman i radioprogrammet
Lilla Bommen.

|